tisdag 8 juli 2014

Utflykt på Bjäre

I söndags fyllde min kära Mamma 55 år.
Jag och Pappa hade planerat en överrasknings utflykt till henne.

Vi var totalt 9 st som samlades kl 11 hemma i Ankarlöv för att grilla korv och dricka bubbel.
Hon blev rejält överraskad.

Sen styrde vi mot vackra Bjäre och Birgit Nilssons museum och familjehem.
Jag hade skrivit små verser som gav Mamma ledtrådar under dagen om var vi skulle.

Efter Birgit Nilsson körde vi till Killeröds café för gräddtårta och kaffe.

Man får väl säga att kontrasterna var totala. Från ett litet lantbruksställe fyllt med konst, vackra smycken, magisk musik och en stor kulturelldos till ett café med känslan av Italien.
När man kom in genom den rustika pergolan och in i ett rum som såg mycket dyrbart ut kändes det som att man hade gått av ett flygplan och befann sig någonstans i Italien.

"Nu ska vi på studiebesök. Här kan man köpa grill, kött och kanske en lök"

Nästa stopp var Lindegrens. Pappa har varit med och hjälpt till att starta upp den lilla gårdsbutiken och det var roligt att se!

Sen åt vi, vad jag tror är, den godaste middagen jag någon gång ätit. I alla fall den lyxigaste.
Jag kände mig nästan generad att lilla kommunalarbetaren My skulle få äta så fin mat.

Vi var på Stollaby café och restaurang. Där fick vi en fem rätters avsmakningsmeny som var helt fantastisk. Super god mat, trevlig personal. Man kände sig väl omhändertagen och vi hade jätte trevligt.

Jag rekommenderar verkligen alla våra stopp under dagen!
Bjäre är fantastiskt och det är en lyx att få ha det så nära.
Dessutom blev Mamma väldigt nöjd över dagen så vi lyckades.

Fika på Killeröd



Bubbel i trädgården på Stollaby. Vår väldigt trevliga och kunniga servetris, Greta.

En del av menyn







Inga kommentarer: